Der er sket en stor udvikling for pit stoppene i formel 1. Før i tiden var det meget normalt at bruge over 10 sekunder, da der både skulle sørges for dæk og brændstof strategier. Det tog dog et gevaldigt skifte da man indførte at bilerne ikke måtte påtage mere brændstof i løbet af racene. Dette betyder at det eneste mekanikerne skal tænke over når en af deres biler kommer ind, er at skifte dæk så hurtigt som muligt. Dette er gradvist blevet mere effektivt med årene, og rekorden lige nu er på 2.1 sekunder. Det er altså både at afmontere de gamle dæk og montere de ny.

Hvordan bliver man bedre end konkurrenten

Vi ved at i formel 1 betyder mikro sekunder en hel del mere end andre sportsgrene, og der kan være meget at vinde og tabe ved et pitstop. Med så små marginer er der kæmpe pres på mekanikerne. Så hvad gør de for at blive bedre end konkurrenterne. De handler om øvelse, øvelse og mere øvelse. Der er ikke plads til nogen fejl så mekanikerne øver proceduren rigtig meget. De holder og en masse teambuilding aktiviteter for at skabe tillid blandt hinanden. Det kan være alt fra at spise middag sammen, til at tage på udviklingsture der omhandler sammenhold.

Erfaring og vilje

Det er oftest bedst med et mekaniker crew der har mange års erfaring med formel 1 biler. De har naturligvis stor forståelse men et pitstop sidder helt indtil benet på dem, og det er sjælden fra de erfarne der opstår fejl. De forstår også at der er mange forskellige aspekter i mekaniker arbejdet og pitstoppet er noget som bare skal fungere. Alt andet er der tid til at tale om, men lige pitstoppet skal bare sidde i skabet.