Digital

Traditionel onboarding kan være lidt depressivt for at sige det mildt. Medarbejdere kommer deres første dag med et stort smil på læben og klar til at gøre en forskel. I de fleste tilfælde, ender de med at sidde i et lokale uden vinduer og udfylde papir efter papir. Derefter, bliver den nye medarbejder, akavet introduceret til resten af holdet, og vist hen til deres bord med tilføjelsen: ”Bare prik mig på skulderen hvis du har spørgsmål om noget”.

Det er sådan, det altid er blevet gjort. Så hvorfor ændre noget, der virker?

En grund til at skifte fra en ”endags onboarding” til et længere varende forløb med mere involverende onboarding er, at det er mere effektivt. Forskning har vist at jo kortere onboarding, desto mindre chance er der for, at medarbejderen bliver efter det første år. Faktisk viser det sig, at virksomheder med onboarding, der foregår under en måned, har ni procent mindre sandsynlighed for at fastholde deres medarbejdere i forhold til de virksomheder, der har længere end en måneds onboarding forløb.

Nøglen er at udvikle et onboarding forløb, der engagerer medarbejderne, opfordrer dem til at søge information og hjælper dem med at udvikle de færdigheder, de skal bruge for succes. Men hvordan kan organisationer få et længerevarende onboarding forløb uden at få medarbejderne til at føle sig umotiveret?

Ved at gøre onboarding digital.

Her er tre fordele med digital onboarding:

1. Mindre arbejde

Simplificeret, digital onboarding betyder mindre arbejde. Med den rette platform kan organisationen undgå papirarbejde, der kvæler en ny medarbejders motivation allerede på første dag. I stedet for papir, kan alting gøres elektronisk, med formler der tager kortere tid og en nemmere indsats for begge parter.

Endnu bedre, kan du give din nye medarbejder adgang til en portal, hvor dokumenter kan blive udfyldt, elektronisk underskrevet, og afleveret inden de overhovedet sætter deres fod på kontoret.

En digital onboarding platform giver virksomheden mulighed for at spare penge – og endnu vigtigere – gøre livet lettere for din nye medarbejdere.

 

  1. Mere personligt

 

Ikke mange ser en sammenhæng mellem personlig og digital, men et digital onboarding portal befrier tid til face-to-face kontakt med medarbejderen.

Med digital onboarding kan både medarbejderen og manageren følge træningsprocessen og derfor udforme produktive målsætninger, som er individorienteret. Ydermere kan dette hjælpe til at kunne kommunikere åbent omkring forventningerne fra begge partere.

 

  1. Mere engagerende

 

Vil du helst sidde og stirre på din nye arbejdsplads’ HR-medarbejdere, mens de slavisk gennemgår virksomhedens mission og værdier? Eller vil du hellere se en inspirerende præsentation, der viser kulturen med eksempler, live video og optagelser med personerne, du skal arbejde med?

Den første mulighed lyder… typisk. Det er et godt eksempel på, hvordan virksomheder kan drage fordel af nutiden teknologi med engagerende digital onboarding.

Onboarding kan være sjovt, engagerende og informativt samtidig. Ved at tilføje små ting som videoer, spil og virkelige opgaver, kan du booste dine nye medarbejderes begejstring.

Desto mere du laver processen interaktiv, desto mere engagerende vil den være. Og hvis den er mere engagerende – så vil dine medarbejdere i højere grad være motiveret og forpligtet til din organisation.