Den Messestand man finder på messerne i dag, har ændret sig betydeligt fra hvad der engang var normen. Nu benyttes der i høj grad moderne letvægtsmaterialer, og en Foldevæg eller to. Tidligere brugte udstillere tunge materialer til at oprette en stand, der var besværligt at bygge og flytte. I dag betyder fokus på brug af lette materialer, og især stof, at messestanden er let og betydeligt billigere.

De nye trends på messerne omfatter en øget anvendelse af forskellige materialer som stof, øget fokus på belysning, skabelse af et “boks” -design, bygning af organiske former og brug af dristige farver.

Materialer

Stof er det materiale, der er mest brugt i messestande nu om dage. Fordi stof næsten ikke vejer noget, og er fleksibelt så det kan skabe iøjnefaldende former, er materialet det helt rigtige for den moderne udstiller. Stof kan bruges som accent eller til at konstruere en hel stand. Den nyeste trend med stof er brugen af gennemsigtigt stof til at vise grafik der fylder en hel væg. Stof kan definere rummet som del af brandingen til messestanden, samtidig med at den åbner op for en luftig følelse af plads, så deltagerne ikke føler sig lukket inde når de besøger din stand.

Træ er det næste-mest brugte materiale, med metal som den foretrukne finish til nogle industrier, især sundhedspleje, køkken, bad og detailbranchen. Metal er svært at beskadige og er derfor omkostningseffektiv til brug i langsigtede udstillinger eller messestande, som vil blive transporteret over hele landet for at deltage i de mange forskellige messer.

Belysning

For ti år siden brugte mange udstillere ganske enkelt den tilgængelige belysning inden for messecenteret. Nu er det næsten umuligt at se et udstillingsstativ, der ikke indeholder separat belysning for at fremhæve sig selv eller udvalgte produkter. Udstillingsbelysning er blevet en integreret del af et godt stand-design.

Fra halogenlamper til vaskelys og spotlys – lys kan bruges i din messestand til at skabe stemning, fremhæve bestemte produkter og skabe specielle effekter, der tiltrækker opmærksomheden til din udstilling. Brug lys til at skille din stand ud fra konkurrenternes.

Boks Design

Et ”boks”-design på en messestand kan være være rektangulær, oval, rund eller en hvilken som helst anden form du kan lide. Idéen er, at selve kassen er en stand, som indeholder og afgrænser det rum der præsenteres i. I stedet for at bruge en traditionel stand og simpelthen bygge udstillingen i det rum, der er tilbage fra standens vægge, giver boksdesignet mulighed for at udnytte hele pladsen til stativet og definere rummet uden brug af foldevægge . Hvis din branding bruger en oval form, skal du opsætte en oval formet udstillingsstand inden for det tildelte rum, i stedet for at bruge den traditionelle rektangelboks.

Former

Brug af nye former er en tendens, der stammer fra brugen af computergenererede designs i udstillingsstande. Kurver, gravstenformer, bølgeformer og andre komplekse former bruges til skabe opmærksomhed og bevægelse til messestanden.