Møde

Vi kender alle følelsen af, at føle sig dårligt forberedt op til et møde. Man har hjertebanken, og svedige håndflader. Man har en fornemmelse af, at alle andre har styr på det de vil sige, og at man kommer til at skille sig ud på en virkelig dårlig måde. Man kan også let komme til at følge sig helt og aldeles gennemsigtigt: som om alle læser én som en åben bog, og ved nøjagtigt hvor lidt man har nået at forberede sig.

Der er meget du kan gøre for, at blive bedre til mødeplanlægning, og denne artikel har til formål hurtigt og nemt at sikre, at du kan træde selvsikkert ind til det næste møde. Det er vel at mærke de samme principper der gælder, uanset om du er ansat i en virksomhed, en studerende der skal til en eksamen, eller en sælger der skal præsentere sit produkt for en potentiel kunde.

Først og fremmest, så skal du være opmærksom på, at frygt og angst i bund og grund handler om ukendte faktorer. Det vi er bange for er aldrig de ting vi er helt sikre på kommer til at ske: nej, det er altid den her følelse af usikkerhed der skræmmer os. Fordi vi ikke ved hvordan andre vil reagere på vores præstation på mødet, så går vores hjerne i gang med at forestille sig alle mulige dårlige scenarier, og det gør os nervøse.

Jo flere ukendte faktorer du kan fjerne fra mødet, jo mere sikker vil du føle dig, når du træder derind. Her snakker vi ikke bare om, at du selvfølgelig skal læse godt op på de ting du skal præsentere – det giver jo sig selv. Men der er mange ukendte faktorer: ved du eksempelvis hvordan mødelokalet ser ud? Hvis du aldrig har været i mødelokalet før, så kan det være svært at forestille sig, hvad der kommer til at foregå derinde. Så find en måde at besøge mødelokalet på i god tid inden du skal til møde der. Kig rundt, og læg mærke til alle detaljer. Er det et rundt eller et firkantet bord? Er der en tavle eller et whiteboard? Er der en lk fuga stikkontakt i nærheden af der, hvor du skal stå, så du kan sætte din computer til ladning? Forestil dig at du står derinde, og skal til at præsentere: hvad har du brug for, og hvor finder du det?

Nu har du klaret de fysiske omgivelser. Så skal du til at finde ud af, hvad det er for nogle mennesker, der kommer til at være i rummet med dig. Det kan du sikkert slå op i det mødeplanlægnings system I benytter. Slå hver af disse deltagere op på LinkedIn og lignende platforme, så du kan danne dig et indtryk af hvem de er, hvad de ved og hvordan de typisk vurderer den slags ting som du skal præsentere.