Software Vækker Opmærksomhed Hos Markedsføringsgiganterne

Hvis vi kigger på verdensplan, så er nogle af de største virksomheder alle nogen, der på den ene eller den anden måde arbejder med markedsføring. Det er måske slet ikke så underligt: virksomheder måles typisk på deres omsætning, og med markedsføring er det at finde kunder og øge sin omsætning typisk den primære fokus. Men endnu vigtigere er det nok, at markedsføring er et felt, hvor gammel viden typisk aldrig bliver forældet, og nye innovationer samtidig konstant dukker op og gør salg og markedsføring endnu mere effektivt.

Grunden til det sidstnævnte er vigtigt er, at virksomheder med markedsføring som en primær del af deres daglige arbejde, har kunnet vokse og vokse de sidste mange år. Stort set alle andre former for virksomheder har det med at stagnere på et tidspunkt. Hvis de sælger et unikt fysisk produkt eller et stykke software, så er det kun et spørgsmål om tid, før nogen gør dem kunsten efter, og de mister deres fordel. Det er altså en konstant proces, hvor man bliver en smule bedre, og så falder ned til det normale niveau igen, når konkurrenterne kopierer én. Patenter og copyright forsøger selvfølgelig at minimere denne problemstilling, men den har det stadig med at opstå. Det tror jeg ikke direkte der er noget at gøre ved. Men i et marketing firma er det anderledes.

Her falder alle nemlig ikke ned på samme niveau, når kopisterne kommer til. Nej, ethvert gennembrud i markedsføring er noget der øger omsætningen betydeligt hos den virksomhed der først finder det. Når konkurrenterne finder en måde, at kopiere idéerne på, så øges de blot til samme niveau som den første virksomhed. Intet bringes nogensinde ned igen: alle gennembrud bygger ovenpå hinanden.

Disse markedsføringsvirksomheder har altså en tendens til at overleve i rigtigt mange år, og løbende vokse sig til gigantiske størrelser. Der er rigtigt mange måder at skille sig ud på, hvor nogle sælger agillic automation software mens andre har deres fokus på de traditionelle trykte medier. I alle tilfælde er kernen dog den samme: en konstant voksende mængde værktøjer til at kommunikere bedre og sælge mere.

Software er det seneste skud på stammen af måder, at øge effektiviteten af den markedsføring der allerede foregår. Ved hjælp af software kan markedsføring automatiseres, data kan indsamles og målgrupper kan analyseres helt i bund. Det har derfor vækket interessen i alle markedsføringsfirmaer, uanset hvilket segment eller hvilken niche de har valgt at fokusere på. Den slags indspark, der kan forbedre kommunikationen og salgstallene på tværs af alle brancher, er noget af en sjældenhed, men de er fantastiske. Hver gang der har været sådan et gennembrud, har det betydet enorme omsætninger for de spillere, der er kommet på vognen tidligt nok til at få den konkurrence mæssige fordel ud af det.